De ‘Laagsteprijsgarantie’ heeft een centrale rol in de marketingcampagne van supermarktketen Jumbo. Maar deze belofte is niet zonder valkuilen, blijkt uit een uitspraak van de stichting Reclame Code.

Die garantie werkt zo: als je bij een andere winkel in dezelfde plaats een product voor een lagere prijs ziet dan bij de Jumbo, dan krijg je het product dat je bij Jumbo hebt gekocht gratis. Ook wordt meteen de prijs aangepast, naar die van de concurrent.

Het begon allemaal met de aankoop van een fles jonge graanjenever bij Jumbo Brinkman in Heerde afgelopen februari. Die maand adverteerde filiaalhouder Brinkman in een lokaal blad dat de befaamde Laagsteprijsgarantie óók geldt bij de slijterij.

Laagste prijs bij Jumbo

Toen een dame na aankoop van een fles jenever (van 15,29 euro) erachter kwam dat zo’n fles bij een andere supermarkt 30 cent goedkoper was, rook ze haar kans. Ze kreeg van Jumbo Brinkman een waardebon ter hoogte van het aankoopbedrag van de jenever. Een tijdje later bleek dat de Jumbo de prijs van de jenever niet had aangepast, zoals beloofd – de vrouw kreeg nu een bosje bloemen, geen waardebon.

Bij aankoop van een derde fles voor – alweer – 15,29 euro, kreeg haar man te horen dat slijterij-artikelen op wettelijke gronden van de laagsteprijsgarantie uitgesloten zijn. De advertentie in het lokale krantje was dus misleidend, vond de klager.

De Reclame Codecommissie is het daarmee eens. Wat blijkt? Volgens de wet mogen alcoholische dranken niet gratis worden verstrekt. En als je een waardebon voor het aankoopbedrag geeft, geef je de fles eigenlijk weg. Dat was ook de reden dat de vrouw de tweede keer een bosje bloemen kreeg, in plaats van een coupon.

Essentiële informatie

Dat de laagsteprijsgarantie bij de slijterij dus "op een wezenlijk beperktere manier wordt ingevuld", is essentiële informatie die in een reclame-uiting moet worden vermeld, schrijft de commissie. En dan volstaat verwijzen naar de algemene voorwaarden niet. Niet meer zo adverteren dus, is het oordeel van de commissie.

Overigens heeft die geen gevolgen voor Jumbo als concern: de advertentie was duidelijk een initiatief van de franchisehouder, en die moet zijn leven nu dus beteren.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl